UMK telah melakukan pelbagai usaha untuk meningkatkan kualiti penyampaian perkhidmatan termasuk Pensijilan Sistem Pengurusan Kualiti ISO MS 9001:2015, Sistem Pengurusan Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan ISO 45001:2018 (OSHMS), Piagam Pelanggan, Inovasi Perkhidmatan, Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK), amalan 5S dan lain-lain. UMK juga komited untuk memantapkan pengurusan persekitaran tempat kerja untuk meningkatkan imej dan profesionalisme, seiring dengan usaha transformasi perkhidmatan awam.
EKSA merupakan istilah baharu bagi 5S yang telah disuntik dengan elemen pembaharuan dan penambahbaikan serta disuburkan dengan penjenamaan semula program ini, selari dengan perubahan dan kehendak semasa. Pelaksanaan EKSA di UMK untuk menggantikan Sistem Persekitaran Berkualiti (QE/5S) telah diluluskan oleh Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Universiti Bilangan 20/2021 (Kali Ke-245) pada 17 November 2021. Ini selaras dengan usaha menambahbaik dan menjenamakan semula Amalan QE/5S di Sektor Awam dan merupakan salah satu inisiatif untuk meningkatkan kualiti penyampaian perkhidmatan kerajaan. Penjenamaan semula ini sejajar dengan perubahan dan kehendak semasa yang menekankan peningkatan prestasi dan daya saing organisasi serta memperkasakan budaya kreatif dan inovatif dalam kalangan jabatan/agensi sektor awam.
Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Universiti (JPU) Bilangan 1/2022 (Kali Ke-247) pada 18 Januari 2022 telah memutuskan bahawa Pelaksanaan EKSA di UMK akan dikendalikan oleh Pusat Pengurusan Kualiti Universiti (PPQ) yang bertanggungjawab dan berperanan dalam penyelarasan semua aktiviti dan inisiatif kualiti di peringkat universiti. Latihan EKSA untuk semua PTj UMK akan dijalankan di bawah pengawasan Pejabat Pendaftar